Prachtig Peru - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Margriet Bont - WaarBenJij.nu Prachtig Peru - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Margriet Bont - WaarBenJij.nu

Prachtig Peru

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

06 Maart 2016 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Inmiddels ben ik al weer 2 weken terug in Nederland en is jullie duidelijk geworden dat een blog bijhouden niet mijn sterkste punt is ;) Gedurende de reis kwam ik er niet aan toe. Thuis in Nederland wil ik toch graag het verhaal af schrijven, met name voor mijn eigen herinnering.

Vanuit Arequipa nam ik de nachtbus naar Ica. Vanuit Ica pakte ik samen met wat mensen van de Colca Cañon tour een taxi naar Huacachina. Dit dorpje is gebouwd bij een oase, mijn volgende stop. Eromheen zijn enkel duinen. Diezelfde dag ben ik aan het einde van de middag met een buggy de duinen ingegaan en heb ik gesandboard. Wat eigenlijk veel leuker was, is plat op je buik op een snowboard de duinen afglijden. De zon zakte achter de duinen en we reden terug naar het dorp. Bijzonder om zo’n dorp te zien liggen midden in de desert. Veel meer was er in dit dorpje niet te beleven dus besloot ik de volgende dag, inmiddels is het dan al 29 december, door te gaan naar het kustplaatsje Paracas. In een leuk hostel genaamd Kokopelli bracht ik 3 dagen door. Ik ontmoette de energieke Peggy uit Nieuw-Zeeland en Cy uit Amerika. We maakten een boottocht naar de Islas Ballestas: we zagen veel zeeleeuwen, vogels en pinguïns. Een mooi voorproefje op de Galápagos waar ik aan het einde van mijn trip naar toe ga. Met Peggy en Cy huurde ik een taxi en reden we door het Reserva Nacional de Paracas. Een heel mooi national parc met gave uitzichten, mooie stranden en rotsformaties. In het hostel speelden we diverse spellen waaronder sapo, het Peruaanse spel met munten welke je in een kast moet gooien. De hoogste punten krijg je als je in de bek van de kikker gooit, maar dat is zo makkelijk nog niet..

Met de bus vertrok ik op oudjaarsdag naar Lima, terug naar de plek waar ik het zo ontzettend leuk had gehad. Samen met Jan, Martha en tante Marie-Ginette heb ik het nieuwe jaar ingeluid. Martha had uitgebreid gekookt en om 00.00u hebben we champagne opengetrokken op de malecón (boulevard) in Lima. Dit was de plek om samen te komen met vrienden en familie. Vuurwerk werd georganiseerd, door de gemeente, afgestoken. Erg leuk om hier het nieuwe jaar te starten! De volgende dag zijn we naar Barranco gegaan, een leuk wijkje van Lima. Een heerlijke lunch en vele gesprekken over mijn trip en de bruiloft volgden. Jan, Martha en tante MG vertrokken op 2 januari naar Colombia en waren nog druk met de voorbereidingen voor de bruiloft.

Die avond laat, op 1 januari, vertrok ik met de nachtbus naar Huaraz. Huaraz ligt ten noorden van Lima, zo’n 8 uur rijden. Dit is dè plek om trekkings te organiseren naar de Cordillera Blanca, een bergketen in de Andes. Ik heb 2 daytrips gedaan: Laguna Wilcacocha en de bekende Laguna 69. Fantastisch! Helaas had ik niet meer tijd om meerdaagse trekkings te doen. De Laguna 69 deed ik op mijn laatste dag in Huaraz. Het was een prachtige dag! Sommige stukken deden me denken aan Nieuw-Zeeland, de Mount Cook regio. De groep was erg leuk, onder andere 2 Franse meiden uit het hostel. Met enkele Argentijnen heb ik staan jongleren voor de laguna, op een hoogte van 4600 m. Helaas kreeg ik op de terugweg last van hoofdpijn. Eerst dacht ik dat het door de felle zon kwam. Echter, de hoofdpijn werd erger, en daarbij kwam misselijkheid, braken en ik verloor mijn eetlust totaal terwijl ik me juist veel had ingespannen. Duidelijk hoogteziekte. In een te korte tijd gestegen van zeeniveau naar 4600 m. Gelukkig was mijn nachtbus al gepland en zou ik 12 uur later weer terug op zeeniveau zijn, de beste behandeling voor hoogteziekte. Gedurende deze busrit voelde ik me steeds beter. In Lima kwam ik weer helemaal hersteld terug in het appartement van Jan en Martha. Ik ben nog een keer langs alle bekende plekken gelopen waar ik mooie herinneringen had zoals de taalschool, de malecón en de zee. Die avond vertrok ik met het vliegtuig naar Colombia!