Cuzco en Salkantay trek naar Machu Picchu! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Margriet Bont - WaarBenJij.nu Cuzco en Salkantay trek naar Machu Picchu! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Margriet Bont - WaarBenJij.nu

Cuzco en Salkantay trek naar Machu Picchu!

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

20 December 2015 | Peru, Cuzco

Vanuit Lima ben ik op zaterdagochtend 12 december naar Cuzco gevlogen, waarmee ik direct wat hoogtemeters maakte: van het zeeniveau naar ongeveer 3360 meter. Met deze hoogte komt ook hoogteziekte voor, wat ik de volgende dag merkte met symptomen van een zeurende hoofdpijn en niet fit voelen. De Peruanen zweren bij het kauwen op cocabladeren of drinken van coca thee. Dit zou een goed effect hebben op de symptomen van hoogteziekte. Gelukkig ebte de hoofdpijn vrij snel vanzelf weg. De stad Cuzco is de oude hoofdstad van de Inca's, een kolionale sfeervolle stad. De stad is mooi, met geweldige architectuur.

De Sacred Valley stond op de planning, het gebied rondom Cuzco, met bezoeken aan diverse ruines, onder andere Pisac, Ollantaytambo en Chinchero. Een leuke tour waarbij de gids ons wat bijbracht over de geschiedenis van deze reunies. Ik ontmoette een Costaricaan waarmee ik 's avonds uit eten ben geweest bij Cicciolina, een aanrader van Martha.

De dag erop heb ik een free walking tour gedaan door de stad om op een leuke manier kennis te maken met de stad. Dit keer was de gids enthousiast en liet ons leuke plekken in de stad zien. Met een aantal bezochten we de drukke markt San Pedro. Een markt met een uitgebreid assortiment: truien, tassen, andere souveniers, kruiden, kaas, vers fruit, vlees etc. Dat laatste was indrukwekkend; vrouwen en mannen in witte pakken liepen met zakken met hoofden van koeien, ezels etc. Hier zijn we maar snel door heen gelopen ;) Met z'n vieren hebben we een menuutje gegeten in een willekeurig restaurant. Dit bieden ze veel aan in Peru: voor 15 soles (ongever 4,50 euro) krijg je een 3-gangenmenu, met beperkte keuze; simpel maar goed.

Vanuit Cuzco kun je op diverse manieren naar Machu Picchu. De 5-daagse Salkantay trek sprak me aan vanwege de spectaculaire uitzichten. Deze had ik in Cuzco geboekt en in de vroege ochtend gingen we met een groep van 15 personen van start. In vijf dagen hebben we zo'n 80 km gelopen in verschillende omgevingen met prachtige uitzichten. De Salkantay pass met z'n hoogste punt op 4600 meter bereikten we de 2e dag. De groep kwam gedurende de dagen los en helemaal op een avond halverwege de trek, toen er een feest was inclusief kampvuur, een dj achter een computer in een klein winkeltje en shotjes. De Brazilianen lieten zien dat ze kunnen dansen, maar ook de Amerikanen en de Nederlanders deden hun best. Twee Brabanders met een biertje in de hand (van een andere groep) kwamen even kijken en werden gelijk aan het dansen gezet. De tequilla en rum vielen goed in de smaak. De volgende dag met een beetje hoofdpijn, dit keer niet van de hoogte, opgestaan. Vandaag was het mogelijk om te ziplinen. M'n eerdere ervaring met ziplinen uit Suriname was goed, dus ik ging mee. Rechtop ziplinen maar ook op z'n kop en als de 'flying condor'. Het was tof! Hierna moesten we nog 3 uur lopen langs het spoor voor we Aguas Calientes bereikten, een dorp gelegen aan de voet van Machu Picchu. Helaas was er wat regenval dus in poncho's zetten we onze tocht voort. Voor het laatst aten we die avond met elkaar, waarna we vroeg naar bed gingen. 's Ochtends om 03.30u ging de wekker. Na ruim 1500 treden werd de ingang van Machu Picchu bereikt. Hier wachtte onze gids ons op en kregen we een rondleiding. Machu Picchu is een stad van de Inca's die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Over de functie van de stad gaan vele theorieen de ronde, onder andere dat het een buitenverblijf was voor koningen en andere hooggestelden of een fort ter verdediging van het Incarijk. Indrukwekkend om te zien! Na de beklimming tot Machu Picchu, was er nog één berg te gaan: Huayna Picchu (jonge berg), de berg ten noorden van Machu Picchu. Samen met de twee Hollanders heb ik deze berg beklommen (de rest van de groep had geen ticket; er is een limiet van 400 personen/dag). We hadden een fantastisch uitzicht over Machu Picchu. Heel gaaf!! Ik kan me zeker voorstellen dat dit een van de zeven wereldwonderen is! Nadien hebben we een biertje gedronken bij de ingang van de Machu Picchu, verdiend na alle inspanning!

Die zondag heb ik heerlijk uitgerust en ben ik 's avonds naar een Peruaanse dansvoorstelling geweest. De mannen en vrouwen droegen verschillende kostuums uit diverse streken in Peru. Live traditionele muziek, het was amuserend!

De volgende stop in Peru is Puno aan het Titicacameer. Dat volgt in een 3e verhaal. Zoals jullie dus kunnen lezen gaat het goed met me en vermaak ik me hier super! Hoe is het in Nederland?

  • 28 December 2015 - 07:54

    Josan:

    Oh griet, wat een avonturen! Ik kan me de klim op huayna Picchu met uitzicht ook nog goed herinneren, fantastisch! Fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Hier na enkele dagen Bourgondische kerstdiners weer aan het werk.
    Geniet geniet!

    Xx

  • 28 December 2015 - 16:25

    Zus Carolien:

    Super zusje om je verhalen te lezen!
    Wat een avonturen zeg.
    Geniet ervan
    X Carolien

  • 28 December 2015 - 17:09

    Diny Hainja:

    Beste Margriet, Wat een schitterende, avontuurlijke reis. De foto's zijn fantastisch. En je hebt nog ruim 2 maanden voor de boeg. Maar eerst de bruiloft en het weerzien met je moeder.
    Mooie jaarwisseling gewenst en de hartelijke groeten van tante Diny uit Stiens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Actief sinds 14 Maart 2010
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 10143

Voorgaande reizen:

04 December 2015 - 21 Februari 2015

Hola Zuid-Amerika!

05 Maart 2010 - 03 April 2010

Een maandje in Nieuw-Zeeland!

Landen bezocht: