Living the good life in Lima - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Margriet Bont - WaarBenJij.nu Living the good life in Lima - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Margriet Bont - WaarBenJij.nu

Living the good life in Lima

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

15 December 2015 | Peru, Cuzco

Na een vlucht van 17 uur met een korte stop in Panama kwam ik vrijdagavond 4 december aan op Lima airport (tijdsverschil -6 uur). Wat een mensen, wat een drukte! Ik was blij dat mijn neef Jan een taxi had geregeld. Al snel zag ik mijn naam op een bordje en wenkte de taxichauffeur mij. Hij gaf me direct zijn telefoon en daar hoorde ik Jan, fijn een vertrouwde stem. Tijdens de halfuur durende rit naar het appartement van Jan en Martha in Miraflores, een high class wijk van Lima, kon ik mijn opgedane kennis van de Spaanse taal direct oefenen. Het ontvangst bij Jan en Martha was erg gastvrij en warm. Wat was het leuk om Jan weer te zien en zijn aanstaande vrouw Martha te ontmoeten! We hebben tot een uurtje of 1 wat bijgekletst, daarna viel ik als een blok in slaap..

De volgende dag maakte Martha een Colombiaans ontbijt. Zij is Colombiaans en opgegroeid in Bogota. Drie jaar geleden is ze hier komen wonen vanwege een leuke baan. Na het ontbijt vertrokken we met z'n drieen op de fiets. We fietsten langs de kustlijn door diverse wijken zoals Barranco en San Isidro. Het weer was zonnig, we hadden geluk! In Lima is het namelijk de meeste tijd van het jaar bewolkt. Bij een chique restaurant aan het strand waren we de enige fietsers en parkeren was dan ook lastig. Echter, in Lima wordt de fietscultuur gestimuleerd: er worden steeds meer fietspaden aangelegd. Toch waren we op de weg een van de weinige. Met uitzicht op zee aten we Peruviaanse specialiteiten, ceviche (rauwe vis) en mariscos (zeevruchten) met rijst, zoete aardappel en mais. Lekker! In de avond hebben we thuis gekookt, en gepraat over het leven in Lima, hoe het is als 'buitenlanders' hier en wordt Nederland een beetje gemist? 's Avonds gingen we naar een huisfeestje van vrienden van Jan en Martha. Er waren mensen van diverse nationaliteiten, waaronder ook Nederlanders. Onder het genot van een biertje heb ik verschillende gesprekken gevoerd over hoe men in Lima is terecht gekomen en over het leven hier. De volgende dag hebben we over een kleine hippe food markt in San Isidro geslenterd, zo een die we ook in Nederland zien. In de middag zijn Jan en ik gaan surfen aan 'la costa verde'. En dat ging best aardig. Samen met een Peruviaanse kerel die me wat tips en trucs gaf, kon ik toch meerdere keren op het board staan. Toch iets blijven hangen van het surfcamp in Australie :)

Op maandag ben ik naar El Tulipán gegaan, een taalschool van een vriend van Jan. Hier wordt Spaanse maar ook Nederlandse les gegeven. Ik had de smaak te pakken en heb direct 4 uur privé les genomen. Dat schoot op! In de avond was Martha uitgenodigd door een Colombiaans echtpaar voor een Colombiaans feestje. Ook ik mocht mee. Het verkeer is overigens vreselijk in Lima dus de rit er naar toe duurde ruim een uur. Er zijn geen regels in het verkeer, het is een soort van wie als eerste gaat, die gaat. Het feest was in een villawijk van Lima. Allerlei Colombiaanse lekkernijen stonden op een grote tafel in de tuin. Het feest was ter ere van de feestdag op dinsdag Immaculada Concepción, de onbevlekte ontvangenis van Maria (de dag waarop Maria verwekt werd). Er werden kaarsen en lampionnen aangemaakt. Kinderen vermaakten zich volop. Martha vertelde me vanalles over deze feestdag. Als kind keek ze uit naar deze dag. Op het feest las een vrouw een religieuze tekst voor en nadien mocht iedereen een ballon met een eigen wens op laten. Erg bijzonder om hierbij te zijn!

Dinsdag was de taalschool dicht en ben ik met Martha naar een oude cemetery 'huaca huallamarca' gegaan, van nog voor de Inca periode. In Parque El Olivar spraken we in de middag af met Jan en reden we naar een typische Peruviaanse markt met veel vers fruit en groenten. In een cevicheria (er zijn er in Lima 5000!) aten we naast ceviche, ook krab en een soort kibbeling, met weer een ander type aardappel die Peru rijk is. Peru heeft iets meer dan 3000 soorten aardappelen. Woensdag was een zonnige dag en nam ik een Spaanse groepsles. Helaas was het niveau iets te laag maar heb ik na de les gezellig koffie gedronken met mijn compañeras. Na een uurtje prive les van mijn favoriete lerares Rocio, zag ik kans om weer te surfen. 's Avonds zijn Jan en ik uit eten geweest terwijl Martha naar een afscheidsfeest van een vriendin ging. Op donderdag heb ik wederom 3 uur Spaanse les gehad en heb ik een kijkje genomen op het werk van Jan. Dit Nederlandse bedrijf ontwerpt havens, onder andere een in Paracas waarvan de bouw volgend jaar start. Het kantoor bestaat uit een mix van Nederlanders en Peruvianen. Met diverse medewerkers heb ik een praatje gemaakt, af en toe, in jawel, Spaans. Voor het diner was ik van plan Hollandse pot te maken, helaas waren de ingredienten voor een typisch Nederlands gerecht niet te vinden in de supermarkt.. Mijn pasta pesto viel ook in de smaak, en we hebben nog lang nagetafeld. Jan en Martha gaan 9 januari trouwen in Colombia. Ontzettend leuk en spannend voor hen. Met mijn recente ervaring als ceremoniemeester weet ik wat er geregeld moet worden. De weddingplanner in Bogota is druk in de weer. Het zal een prachtige dag worden!

Vrijdag was helaas al weer mijn laatste dag in Lima. Ik had hier zeker langer kunnen blijven, genoeg te doen en te zien. De Spaanse les beviel me goed en ik heb in een week veel geleerd. Overdag nam ik deel aan een free walking tour; het oude centrum van Lima had ik immers nog niet gezien. Hier kwam ik gelijk in de backpackerswereld. Helaas was de tour guide met het verkeerde been uit bed gestapt waardoor de tour een beetje tegen viel. Maar ondanks dat heb ik ervaringen uitgewisseld met reizigers en ondertussen wat mooie gebouwen en de geschiedenis van Lima leren kennen. In de avond was het tijd voor een salsa les, op de taalschool. Ook Martha en Jan waren van de partij en zo konden we mooi wat danspasjes leren voor de bruiloft. De dansles was leuker dan verwacht! Hopelijk kan ik nog eens wat salsa dansen tijdens mijn reis door Zuid-Amerika. Met Martha en Jan heb ik daarna heerlijk gegeten bij Tanta een heel goed Peruviaans restaurant. Ik heb anticuchos (beef-heart) gegeten, maar ook andere specialiteiten, samen met een echte pisco sour (cocktail met Pisco, het lokale drankje van Peru). We vervolgden onze avond in diverse bars.. Het was een hele goede afsluiter van een top week! Martha en Jan heel erg bedankt voor jullie gastvrijheid en voor de fantastische week in Lima!!! Ik vond het super!

Zaterdagochtend 12 december ben ik van Lima naar Cuzco gevlogen, de oude stad van de Inca`s. Hier heb ik al heel wat moois gezien maar daarover later meer.. Vandaag (15-12) vertrek ik voor een 5-daagse trek naar MACHU PICCHU!! Ik hou jullie op de hoogte!

X Margriet







  • 20 December 2015 - 20:11

    Gerdi:

    Mooi eerste verslag zus! Leuk om te lezen dat je een gezellige week hebt gehad met Jan en Martha!

  • 20 December 2015 - 21:04

    Josan:

    Dat klinkt nu al fantastisch griet! Geniet nog lekker van je reis, ik
    Blijf je (verhalen) volgen! :D xx

  • 23 December 2015 - 22:02

    Fons En Janneke:

    Mooi verhaal om te lezen! Geniet er van! We zien graag je nieuwe verhaal tegemoet.

  • 24 December 2015 - 21:44

    Gera Van Den Berg:

    Margarite,
    Lo que es un maravilloso viaje que has vuelto a hacer, muy interesante,y me parece deliciosa comida,disfrutar mas de este hermoso viaje y cuidar de ti mismo!
    Tante Gera.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Actief sinds 14 Maart 2010
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 10142

Voorgaande reizen:

04 December 2015 - 21 Februari 2015

Hola Zuid-Amerika!

05 Maart 2010 - 03 April 2010

Een maandje in Nieuw-Zeeland!

Landen bezocht: